Projekt Alter-Motive
Pojawiła się nowa broszura projektu Alter-Motive. Kliknij na poniższy obrazek w celu pobrania w formacie pdf.
W ramach prac nad projektem powstało:
10 głównych zasad dotyczących zrównoważonego transportu
Zapraszamy do ich komentowania na stronie
projektu:
www.alter-motive.org
1.
WPROWADZENIE I ZAOSTRZENIE STANDARDÓW DLA WSZYSTKICH TYPÓW SAMOCHODÓW
Istnieje duża różnica między zużyciem paliwa w samochodach określana w
laboratoriach, a rzeczywistym zużyciem na drodze. Jednym z głównych
instrumentów politycznych prowadzącym do ograniczenia zużycia paliwa
jest wprowadzenie odpowiednich standardów. Proponujemy by w każdym
kraju unijnym standardy były zaostrzane o 3% rocznie do roku 2020.
2.
ZMIANA SYSTEMU OPŁAT REJESTRACYJNYCH
Opłaty rejestracyjne w krajach UE powinny być zmieniane w kierunku
zwiększenia opłat dla samochodów większych (i bardziej
zanieczyszczających). Ich wysokość powinna być zbliżona do obecnego
poziomu w Danii. Wyjątki - jak np. w Niemczech dla samochodów
firmowych - powinny być bezwzględnie zniesione. Reguła ta powinna
doprowadzić do znaczących zmian w średniej wielkości floty samochodów,
prowadzących do zmniejszenia zużycia paliwa i emisji CO2.
3.
PODNIESIENIE PODATKÓW PALIWOWYCH
Podatki paliwowe w Europie były jednym z głównych czynnikiem spowalniającym
zużycie paliw i, co za tym idzie, emisji CO2. Ich wzrost o
20% (obecnie najwyższy poziom opodatkowania - wdrożone np. w Niemczech
i Francji) stanowiłoby znaczący wkład w osiągnięcie celów roku 2020 r.
Co więcej, podatek ten powinien uwzględniać różnice emisji CO2
różnych paliw, z uwzględnieniem emisji w całym procesie, od wydobycia
ropy do zużycia w samochodzie (WTW, Well to Wheel).
4.
PROMOWANIE ALTERNMATYWNYCH PALIW DLA AUTOBUSÓW KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ
Badania dowiodły, że alternatywne paliwa - niezależnie czy jest to CNG,
biogaz, olej roślinny lub biodiesel - jasno wskazują, że jest to
właściwe podejście dla miast, które powinno być szeroko stosowane.
Jest uzasadnione ekonomicznie i akceptowane społecznie, a także
wpływa na ograniczenie emisji
CO2 o około 50%.
5.
WPROWADZENIE ORAZ ROZSZERZENIE STREF WOLNYCH OD EMISJI
Jeśli zacząć od wprowadzenia na małych obszarach w miastach stref, gdzie
wjazd będą miały tylko pojazdy nie emitujące spalin, pobudzi to popyt
na pojazdy o zerowej emisji zanieczyszczeń, bez wprowadzania
dodatkowych zachęt finansowych. Ponadto uniknie się niebezpieczeństwa
istniejącego obciążenia ruchem tymi ekologicznymi samochodami, bez
wyeliminowania istniejącego (tradycyjnego) taboru samochodowego.
6.
ZAPEWNIENIE INFRASTRUKTURY DLA POJAZDÓW ELEKTRYCZNYCH
Pojazdy elektryczne mogą w pewnym stopniu przyczynić się do zredukowania
sumarycznej emisji CO2 i do poprawy jakości powietrza,
szczególnie w miastach. Jednakże, ogólne ekologiczne korzyści BEV
silnie zależą od sposobu wytwarzania energii elektrycznej, wpływu
baterii na środowisko. Jednocześnie zatem musi być zapewniony
odpowiedni rozwój wytwarzania energii elektrycznej ze źródeł
odnawialnych. Ponadto zależą od tego czy konwencjonalne pojazdy
samochodowe są rzeczywiście wypierane, a nie tylko dodawane do
istniejącej floty. Dlatego istotne jest wspieranie tworzenia
infrastruktury, ale nie ma powodu dofinansowywanie zakupu pojazdów
elektrycznych.
7.
NAUKA ENERGO-OSZCZĘDNEGO PROWADZENIA POJAZDÓW (ECO-DRIVING)
Właściwy sposób jazdy może zaoszczędzić około 20% zużywanego paliwa. Dla
osiągnięcia takich oszczędności proponujemy wprowadzenie w całej UE (i
nie tylko), rygorystycznej i obowiązkowej nauki energo-oszczędnego
sposobu prowadzenia pojazdów.
8.
ROZWAŻNE PROMOWANIE BIOPALIW PIERWSZEJ GENERACJI
Biopaliwa 1-ej generacji należy wspierać przede wszystkim poprzez
wprowadzenie i zwiększenie obowiązujących wskaźników kwotowych.
Biopaliwa powinny być wyłączone z ogólnego podatku akcyzowego, jednak
w zamian należy wprowadzić system podatkowy uwzględniający skumulowane
emisje w całym procesie produkcji paliwa. Musza one również być stale
ulepszane pod względem ekologiczny oraz spełniać coraz to bardziej
rygorystyczne normy. Normy te powinny podlegać ścisłej kontroli i
ogólnoeuropejskiemu systemowi certyfikacji.
9.
ZWIĘKSZENIE WYSIŁKU BADAWCZO ROZWOJOWEGO W ZAKRESIE BIOPALIW DRUGIEJ
GENERACJI ORAZ WODORU JAKO PALIWA
Horyzont czasowy tego projektu sięga roku 2020. W pozostałym do tego czasu
okresie bardzo mało prawdopodobne jest aby biopaliwa 2-giej generacji
lub wodór pojawiły się na rynku w istotnej ilości. Ważne jest, by w
tym zakresie, wysiłek badawczo rozwojowy koncentrował się na
zwiększeniu wydajności przetwarzania surowców i nośników energii
pierwotnej. Potrzebne są dalsze projekty pilotażowe dla osiągnięcia
efektu skali, co powinno doprowadzić do wzrostu konkurencyjność na
rynku.
10.
WYMAGANIA DLA PRODUCENTÓW I PRZEMYSŁU SAMOCHODOWEGO
Producenci samochodów powinni promować tzw. inteligentne samochody oraz udokumentować wpływ tych działań na efektywność zużycia paliw przed władzami Europejskimi.
Zapraszamy do ich komentowania na stronie projektu: www.alter-motive.org